Wystawka prac uczniowskich na gazetce w pracowni polonistycznej, autor: E. Górecka

Wymagania egzaminacyjne matury w nowej formule od 2023 roku stawiają przed uczniami umiejętność posługiwania się kontekstami. Ćwiczymy rozeznania w nich już od klasy 1. Uczniowie LOh przez dwie godziny lekcyjne pochylili się nad tematem „Dziewczyny z perłą”.

Przygotowaniem do zajęć było zadanie domowe - zapoznanie się z filmem P. Webbera „Dziewczyna z perłą”, opowiadającym o życiu i twórczości autora tego słynnego obrazu. Lekcję rozpoczęliśmy od stworzenia własnej wizji obrazu J. Vermeera.

Potem uczniowie porównali swoją wizję z wizją twórcy i dokonali opisu „oryginału” obrazu, zwracając szczególną uwagę na przedstawienie postaci i walory artystyczne. Następnie, już w grupach, zapoznali się z życiorysem malarza, jego technikami i tematami, które podejmował w swojej twórczości. Otrzymali także fragmenty utworu „Dziewczyna z perłą” T. Chevaliera i odpowiadali na ukierunkowane pytania, dotyczące postaci Griet. Kolejne zadanie związane było z pracą domową, czyli z filmem P. Webera. Uczniowie mieli za zadanie przeczytać recenzję a potem skupić się na porównaniu postaci filmowej i książkowej Griet.

Zadaniem domowym dla chętnych było zapoznanie się z wybranymi obrazami J. Vermeera i stworzenie krótkiej notatki dotyczącej tego, czego można się dowiedzieć z obrazów malarza na temat jego czasów oraz czym różni się obraz „Dziewczyna z perłą” od pozostałych dzieł twórcy.

Kreatywne, uczniowskie „Dziewczyny z perłą” poniżej…

EG