Kilka pocztówek przygotowanych przez 2LO, autor: E. Górecka

Klasa 2LO na lekcjach języka polskiego, pochylając się nad poezją Adama Mickiewicza, na warsztat wzięła m.in. jego "Sonety krymskie". Rozmawialiśmy o genezie cyklu, o okolicach Krymu, które wpłynęły na przeżycia autora i powstanie sonetów. Koncentrowaliśmy się jednak przede wszystkim na przeżyciach bohatera i języku poetyckim. Sporą część lekcji poświęciliśmy na przypomnienie środków stylistycznych. Wyszukiwanie ich zostało połączone z odczytywaniem środków malarskich na obrazach W. Turnera.

Ćwiczeniem podsumowującym rozważania było przygotowanie karty pocztowej. Miała ona mieć na awersie ilustrację związaną z krajobrazem krymskim bądź konkretnym elementem z wybranego sonetu. Rewers wyglądał raczej standardowo, choć miał konkretnie odnosić się do tematyki sonetów i przeżyć podmiotu lirycznego. Uczniowie wcielili się w Mickiewicza, piszącego o swoich przeżyciach i emocjach z podróży. Musieli wybrać jeden sonet i na jego podstawie zredagować pozdrowienia, w których obowiązkowo znajdowały się dwa środki stylistyczne. Adresatem miała być realna postać, obecna w życiu Mickiewicza (nie musiała być zachowana chronologia czasowa).

Pisanie o przeżyciach pozwoliło uczniom poćwiczyć lirykę roli i lirykę wyznania, a wyszukanie adresata pozwoliło na powtórzenie wiadomości z lekcji dotyczących biografii narodowego wieszcza, którą poznawali w sposób nietypowy, bowiem kilkanaście dni wcześniej podczas dwóch lekcji „podróżowali” razem z wieszczami, między innymi Mickiewiczem, po świecie, po Europie i próbowali się wczuć w ich przeżycia i poznawanie rzeczywistości wszystkimi zmysłami.

Kolejnym tematem lekcji klasy 2 LO będą zapożyczenia i tu świetnie przydadzą się orientalizmy, które wyszukiwaliśmy podczas analizy tekstu sonetów Mickiewicza.

EG