Praca uczniowska z mapą myśli, dotyczącą realizmu i naturalizmu

Często na egzaminie maturalnym, szczególnie ustnym, trudność uczniom sprawia wytłumaczenie czym jest realizm a czym naturalizm,  konkretnie - wskazanie różnic między nimi. Staram się temu zaradzić poprzez liczne prace projektowe w tym temacie. Klasy 3TR i 2LO w tym roku szkolnym mierzy się z epoką pozytywizmu, a więc i z powyżej wspomnianym zagadnieniem. Wstępem do tego tematu było wykonanie przez obydwie klasy map myśli, dotyczących tych nurtów artystycznych.

Uczniowie 3TR potem utrwalali tę wiedzę podczas analizy lektury obowiązkowej "Lalka" B. Prusa. Otrzymali zadanie zilustrowania tej lektury, a dokładnie wyszukania wybranych fragmentów "Lalki" z opisami realistycznymi i naturalistycznymi  i dopasowanie do nich odpowiednich tekstów ikonicznych polskich i obcych malarzy (realistów i naturalistów) lub ewentualnie starych zdjęć, ilustrujących Warszawę. Każdy cytat i dobrane zdjęcie musiało być odpowiednio uargumentowane, w związku z dokonanym wyborem przez ucznia i umieszczone na zbiorczej planszy. Przy okazji uczniowie zapoznali się z tekstami ikonicznymi epoki pozytywizmu.

Uczniowie klasy 2LO, realizujący rozszerzenie z języka polskiego, utrwalanie tych zagadnień rozpoczęli od pracy z teksem „Ojca Goriota” H. Balzaca. Mieli za zadanie wyszukać w lekturze opisy poszczególnych pomieszczeń mieszkańców pensjonatu pani Vauquer, a potem stworzyć makiety pensjonatu, przedstawiające pokoje bohaterów powieści. Kolejną lekturą omawianą na zajęciach była „Lalka”. Wtedy też uczniowie trenowali temat realizmu i naturalizmu. Klasa 2LO pracowała nad mapą Warszawy z czasów Wokulskiego. Wyszukali w utworze wspomniane przez Prusa miejsca w stolicy, połączyli z historią Wokulskiego, opisali je i zilustrowali.

EG