Wycieczki służą zdobywaniu i wzbogacaniu wiadomości i umiejętności, pomagają w kształtowaniu poglądów na świat. Wycieczki programowe ukierunkowane są na konkretne zagadnienia z podstawy programowej i powinny realizować trzy etapy. Pierwszym jest wprowadzenie w tematykę na lekcjach w szkole, kolejnym działania w terenie, a ostatnim podsumowanie i bazowanie na zdobytych informacjach.
Wycieczkę programową klasy 1 LOh, która odbyła się pod opieką Elżbiety Góreckiej (nauczyciela języka polskiego) i Arlety Garbień (nauczyciela bibliotekarza), można podzielić na dwie części. Pierwsza dotyczyła tematyki tradycji szkoły i patrona, co jest wpisane w program wychowawczo-profilaktyczny, zaś druga tematyki języka polskiego.
Materiały dla uczniów dotyczące tematyki patrona i historii szkoły dostarczone zostały wychowawcom, a uczniowie mogli także korzystać ze strony internetowej i zasobów biblioteki, by zaznajomić się z tematem. Przed wizytą Arleta Garbień gościła na zajęciach z wychowawcą w 1LOh i wygłosiła prelekcję, wspartą prezentacją multimedialną, na temat patrona i szkoły. Obowiązkowym elementem tradycji szkoły i zapoznawania się z postacią Patrona jest wizyta na jego grobie, którą klasa 1 LOh ma już za sobą, bowiem pierwszym punktem szkolnego wyjścia była wizyta na cmentarzu na Stradomiu, gdzie pochowano Andrzeja Średniawskiego. Uczniowie zapalili symboliczny znicz i minutą ciszy uczcili jego pamięć. Przed uczniami klas pierwszych jeszcze sprawdzian wiedzy z tematu patrona i historii szkoły w Szkolnym Turnieju Wiedzy o Patronie.
Punktami kolejnymi wycieczki były wizyty tematyczne w Miejskiej Bibliotece Publicznej i MOKiS-ie. W bibliotece uczniowie uczestniczyli w lekcji bibliotecznej. Zostali zapoznani ze zbiorami, zasadami korzystania z biblioteki, a także inicjatywami, jakie ta instytucja podejmuje. Wizyta ta być może przyczyni się do rozwijania zainteresowań czytelniczych uczniów, a na pewno dostarczyła wiedzy na temat zasobów i korzystania z nich. Do wizyty w MOKiS-ie uczniowie przygotowywali się już jakiś czas. Przez kilka lekcji klasa analizowała teksty z Biblii. Sporo czasu uczniowie poświęcili również na zapoznawanie się z kontekstami i nawiązaniami do poszczególnych ksiąg, postaci, gdyż jest to klasa o profilu rozszerzonym m.in. z języka polskiego. W MOKiS-ie klasa w tym dniu skorzystała z „Lekcji w kinie”, gdyż Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej proponują w ramach zaznajamiania się z kontekstami i nawiązaniami różne projekcje filmowe. Uczniowie wysłuchali jako wprowadzenia wykładu Krystyny Łętochy i obejrzeli film „Dekalog 1”, wyreżyserowany przez K. Kieślowskiego. Przed nimi pozostały jeszcze lekcje: rozważania na temat filmu i podsumowująca nt. Biblii (będą tworzyć mapy myśli) oraz pisemna praca kontrolna z tego zakresu.
EG